Stilul de viață

Modificarea stilului de viață este esențială în cazul pacienților cu hipercolesterolemie. Modificările alimentației trebuie să cuprindă: reducerea aportului de grăsimi saturate (se găsesc în lapte integral, unt, brânzeturi, smântână, carne roșie, ciocolată, cocos), trans-nesaturate (din margarine vegetale, sosuri, uleiuri vegetale hidrogenate, fast-food, cartofi prăjiți, dulciuri din comerț) și colesterol (principalele alimente bogate în colesterol sunt cele de origine animală-carnea, produsele lactate, ouăle), consumul regulat de fructe și legume, cereale integrale, oleaginoase, lactate semi-degresate și degresate, pește și carne slabă. Dieta de tip mediteranean, suplimentată cu ulei de măsline și oleaginoase aduce beneficii suplimentare în cazul pacienților cu nivele ridicate ale LDL colesterolului.

Despre acizii grași și substituții acestora

Acizii grași saturați reprezintă factorul alimentar cu impactul cel mai mare asupra LDL-C: pentru fiecare procent de energie care provine din acizi grași saturați, nivelul LDL-C crește cu 0,8-1,6 mg/dl. Acizii grași polinesaturati omega-3 nu au efect direct asupra LDL-C, dar consumul regulat de pește se însoțește de reducerea riscului de boală cardio-vasculară, independent de efectul asupra lipidelor plasmatice. Carbohidrații din alimentație nu au efect asupra LDL-C, ei reprezentând o variantă bună de înlocuire a acizilor grași saturați. Fibrele alimentare, în special cele solubile, prezente în fructe, legume, cereale integrale, au efect hipocolesterolemiant direct. Alimentele care conțin carbohidrați și fibre alimentare în cantități crescute reprezintă înlocuitorul ideal al acizilor grași saturați (spre deosebire de alimentele cu conținut crescut de carbohidrați).

Aportul de lipide nu trebuie să depășească 25-35% din totalul caloric. Cea mai mare parte a grăsimilor trebuie să fie reprezentată de acizii grași mononesaturați și de acizii grași polinesaturați omega-3 și omega-6. Limitarea consumului de produse procesate, sursa de grăsimi, reprezintă cea mai eficace metodă de a reduce aportul acestora la < 1% din rația zilnică. Consumul de fructe, legume, vegetale, cereale integrale trebuie încurajat, alături de celelalte alimente cu conținut crescut de fibre alimentare și cu indice glicemic scăzut. Consumul a 25-40 g fibre alimentare zilnic, incluzând cel puțin 7-13 g fibre solubile, este recomandat pentru controlul valorilor grăsimilor din sânge.

Stop fumat

Renunțarea la fumat este obligatorie, de cele mai multe ori fiind necesară asistență medicală specializată în acest sens. Nefumătorii trebuie sfătuiți să nu înceapă să fumeze. Evitarea fumatului pasiv este de asemenea de dorit în aceste cazuri.

Icon

Valori tensionale

Controlul valorilor tensionale, în cazul pacienților cu hipertensiune arterială, scăderea ponderală a obezilor, controlul glicemic în cazul diabeticilor reprezintă alte deziderate în cazul unui LDL colesterol crescut. Scăderea ponderală se însoțește de diminuarea nivelului LDL-C, pentru fiecare 10 kg pierdute, LDL-C reducându-se cu 8 mg/dl.

Icon

Activitate fizică

Activitatea fizică regulată trebuie să facă parte din modul dumneavoastră de viață. Este necesară evaluarea funcției cardiovasculare înainte de a începe orice activitate fizică semnificativă.

Icon